Viata mea pe net – Alexandra Ares (recenzie)

Viata mea pe net, roman finalist la premiul „USA Best Books” 2011, are toate datele unei carti indraznete, in care umorul negru se impleteste cu idealismul si cu optimismul timpului nostru.

Emily Thompson, o tinara plina de resurse si pasionata de arta contemporana, se muta in New York, unde isi gaseste un iubit artist si un loc de munca intr-o galerie de arta. Cind totul merge cum nu se poate mai bine, soarta i se schimba, ramine fara resurse si fara sprijin si departe de ajutorul familiei. Deznadajduita, apeleaza la Craigslist, un site prin intermediul caruia intilneste diferite personaje dubioase, care ii vor aduce numai ne­cazuri.
„De ce citesti cartea asta? Raspunsul e simplu: pentru ca esti tot timpul in cautarea lucrurilor inteligente, pentru ca iti displac personajele plicticoase si pentru ca te-ai saturat de replici nesarate.” (A Bookish Affair)
Viata mea pe net este un roman al contrastelor, o poveste despre dragoste si viata, o carte pe care nici un tinar al timpurilor noastre n-ar trebui s-o rateze.” (Midwest Book Review)
„O adevarata aventura a lecturii; prin ritmul ei saltaret si noutatea subiectului Viata mea pe net aminteste de ultimele trenduri ale blogurilor.” (Amazon Breakthrough Novel Award Review)
image-2012-02-27-11610717-41-alexandra-ares-viata-mea-net

An aparitie: 2012

Autor: Alexandra Ares

Categoria: Literatura Universala

Colectie: CHIC

Editura: Polirom

Nr. pagini: 252

Traducator: Larisa Copaceanu

Absolventa a Facultatii de Teatrologie din cadrul UNATC Bucuresti, Alexandra Ares a lucrat ca redactor si realizator pentru Redactia Teatru din TVR (1992-1997), realizind zeci de emisiuni Gong, Scena si Maestrii Teatrului Romanesc, printre care: Profil Victor Rebengiuc la 60 de ani (1993), Avignon (1995), Amintiri din viitor (1997) si docudrama „Danaidele” la New York cu George Ivascu (1997). In 1998 a emigrat in Statele Unite, la New York, si a lucrat pentru diverse televiziuni, case de productie si sindicate de stiri americane (1999-2005), pentru Adunarea Generala a ONU (2005) si UNDP (2006). In prezent isi imparte timpul intre Manhattan si Bucuresti si scrie atit in limba engleza, cit si in limba romana. In Romania a mai publicat Exilata in trecut, la Editura Cartea Romaneasca, Sam Shepard, un rebel al rigorii mortale, la Editura Aldine si piesa bilingva Waking Beauty-Frumoasa adormita si trezita, care s-a jucat intr-un spectacol-lectura pe Off-Broadway si a fost distribuita in Drama Bookstore din New York. Dream Junkies (Visatoarele; Polirom, 2008) este primul ei roman.

Desi este membra a Uniunii Scriitorilor din Romania, Alexandra Ares scrie, astazi, doar in limba engleza: „Ca sa scrii un roman sau o piesa de teatru trebuie sa ai ceva de spus. Or, eu traiesc din 1998 la New York, deci experienta mea de viata e americana, new yorkeza, mai exact. De asemenea, trebuie sa recunosc ca imi place faptul ca limba engleza este una de circulatie mondiala. Daca ma voi muta din nou in Romania la un moment dat, ceea ce e foarte posibil, probabil ca voi scrie din nou in limba romana, dupa o anumita perioada de acomodare. Problema  este ca mental m-am format pe gustul american de literatura si film, care este foarte diferit de cel din Romania. Totusi, ma consider o autoare bilingva. Doresc, de pilda, sa finalizez cartea Teatrul American Contemporan, teza mea de doctorat”.

Alexandra Ares nu crede in ideea de „model literar”: „Mereu imi place altceva, niciodata nu am un model propriu-zis. Din contra, ma gindesc intotdeauna la ce poate fi relevant azi (si nu a fost ieri). Sint o mare admiratoare a lui Woody Allen, caruia i-am citit toate scenariile, si cred ca talentul literar de cea mai buna calitate din S.U.A. a migrat spre film si televiziune. Imi plac de asemenea Henry Miller, Milan Kundera, Nabokov, Ayn Rand, Tom Wolfe, Edith Wharton, W. Somerset Maugham si, mai nou, Jennifer Egan. Dintre cartile romanesti, Fiul Risipitor de Radu Tudoran este romanul meu favorit”.

Cit conteaza, in scrierea unui roman, experienta Alexandrei Ares in zona teatrului? Alexandra aproape ca a uitat-o: „Mult mai importanta este experienta mai recenta, din domeniul scenaristicii, desi este mult sa-i spun «experienta»: am scris doar un singur scenariu de film. Dar practica asta unica m-a invatat foarte multe despre replica, ritm, construirea personajelor, a scenelor, evitarea cliseelor, etc. Experienta din zona teatrului, insa, m-a ajutat sa pricep mai usor elementele de scenaristica”.

Dincolo de bucuria de a citi o carte actuala, plina de verva si umor, prin publicarea romanului Viata mea pe net, Alexandra Ares si-a propus sa transmita cititorilor si un avertisment: „Fiecare dintre romanele mele exploreaza boema new yorkeza pe fundalul cite unui fenomen social si psihologic subteran. In romanul Visatoarele, acest lucru era cautarea de sine a unei imigrante romance, pe fundalul decaderii visului american si a unor greutati sociale «ascunse sub pres» care abia in anul 2010 au iesit la suprafata in discursul public american. Intii, prin miscarea Occupy Wall Street, care apoi s-a extins la Occupy Everything. In Viata mea pe net, tema este mutarea experientei sociale pe internet si promiscuitatea societatii americane, care a atins cote greu de banuit. Poate ca elementul de avertizare tine de faptul ca libertarea de exprimare si internetul, raportate la sexualitate, schimba extraordinar relatiile dintre oameni si calitatea morala a societatii moderne capitaliste. Romania, din fericire, are inca o anumita sanatate morala in relatiile de amor, superioara, cred, celei din Statele Unite. Sper sa le pastreze. In fine, o alta cartea a mea, The Other Girl, netradusa in limba romana, exploreaza ultimele tabu-uri dintre barbatii si femeile din ziua de azi, si lupta surda dintre sexe, barbatii care vor sa isi pastreze privilegiile, de exemplu, acela de a se casatori sau a fi in relatii cu femei mult mai tinere, mai suple si mai frumoase, si femeile moderne care, dupa ce si-au cucerit independenta economica, educationala si intelectuala isi dau seama ca aceasta discriminare este absurda si depasita”.

Viata mea pe net este o lectura usoara, dar care te atrage din primele pagini, plina de momente amuzante care te fac sa zambesti si sa-ti imaginezi prin ce trece Emily. Am citit aceasta carte sambata seara, in 2-3 ore, asa ca daca aveti timp liber si nu aveti cu ce vi-l ocupa, Viata mea pe net este ideala. Mi-a placut umorul, stilul in care a fost scrisa, intriga care te determina sa citesti cartea si curiozitatea pentru ca nu stiam cum se va termina. Sunt mici indicii care te ajuta sa-ti imaginezi finalul.

Aceasta este povestea lui Emily, o tanara din Buffalo care se muta in New York si a carei viata depinde de Craigslist (site de anunturi imobiliare, vanzari, matrimoniale, locuri de munca si multe altele).  Dupa ce este parasita de iubit, este pusa in fata unei decizii foarte grele: sa se intoarca acasa la parinti sau sa incearca sa-si duca traiul in New York fara loc de munca si fara un iubit. Cred ca v-ati dat seama ce alege, pentru ca altfel nu am avea ce sa povestim 🙂

Viata mea pe net este o chick-lit ce seamana cat de cat cu stilul lui Sophie Kinsella. Emily este constant pe punctul de a fi data afara din apartament, nu are ce manca (la un moment dat specifica asta spunand ca a consumat cateva zile doar popcorn si morcovi), dar nu se stie cum, isi cumpara bautura deseori, haine si pantofi de designer cand job-ul necesita asta. Emily are probleme cu increderea in sine, dar reuseste foarte usor sa aiba incredere in cei din jurul ei, chiar daca greseste. Este iresponsabila si  puerila, incapatanata si credula. Nu mi-ar placea sa fiu in locul ei.

Craigslist devine parte din viata ei. Esti in cautarea unei relatii sau doar a unei intalniri de o noapte? Incearca pe Craigslist! Ai nevoie de un loc de munca? Craigslist e raspunsul! Nu-ti gasesti de munca sau ai nevoie de un coleg de apartament? Craigslist este la dispozitia ta! Am inteles,  internetul este viata ta, dar exista si o lume dincolo de ecranul laptopului. Cred ca acesta a fost lucrul care m-a deranjat.  Aproape toata personajele din carte au fost introduse cu ajutorul Craigslist: Emily isi gaseste colega de camera, un loc de munca, intalnire in fiecare sambata, alt coleg de camera si tot asa. Este foarte pretentioasa cand vine vorba de a alege colegi de camera sau barbati cu care sa se intalneasca (acum sa fim seriosi, cauti pe Craigslist? E ca si cum ai cauta in lista celor de la FBI „Cei mai cautati  infractori din SUA”).

1

Per ansamblu, va recomand sa cititi cartea, nu va veti plictisi. Are tot ce va doriti de la un chick-lit: o poveste de dragoste (derulata cu fast-forward), umor, o poveste de viata (daca ai nevoie de ajutor din partea parintilor si esti la limita, accepta ajutorul, lasa mandria deoparte, altfel vei face alegeri gresite in viata – cazul lui Emily).

Viata mea pe net poate fi achizitionata de aici, aici sau aici.