Recenzie Ingredientele iubirii de Nicolas Barreau

An aparitie: 2013

ingredientele-iubirii_1_fullsizeAutor: Nicolas Barreau

Editie: Necartonata

Editura: ALL

Colectia: Strada Fictiunii

Nr. pagini: 232

Aurélie Bredin, proprietara unui restaurant mic și cochet de pe Rue Princesse, tocmai s-a despărțit de iubit și nu-și mai găsește liniștea. Într-o dimineață deprimantă de noiembrie se refugiază într-o librărie de pe Île Saint-Louis, unde dă peste o carte fascinantă și misterioasă ai cărei protagoniști sunt chiar ea și micul său restaurant cu fețe de masă cadrilate. Răvășită, Aurélie își propune să îl cunoască pe enigmaticul autor al cărții, însă toate eforturile ei sunt zădărnicite de editorul André Chabanais. Însă ce nu știe Aurélie e că întâlnirea aceea îi va schimba complet viața, pentru că lucrurile nu stau deloc așa cum și-ar fi închipuit ea…

Cu o scriitură proaspătă, ușoară și plină de pasiune, Nicolas Barreau amestecă în volumul său ceva iubire, puțin mister, câteva picături de umor, magia Parisului și senzualitatea gastronomiei franțuzești pentru a ne dărui o poveste tandră ce stimulează mintea și încălzește inima.

„Ingredientele iubirii sunt următoarele: o eroină încântătoare, un erou misterios, mult romantism, un strop de Paris și foarte, foarte mult șarm.“

Ellen Sussman

Ingredientele iubirii este o carte despre iubire si despre incercarile unui barbat de a cuceri o femeie. Povestea incepe cu eroina noastra, Aurelie Bredin care descopera intr-o librarie cartea Surasul femeilor scrisa de Robert Miller si se indragoste pe loc de aceasta. Surasul femeilor a fost ca o adiere de aer racoros pentru Aurelié, intrucat tocmai fusese parasita de iubit si avea nevoie de o vesta de salvare. Partea interesanta incepe atunci cand descopera ca eroina cartii de mai sus este chiar ea, surprinsa de Robert Miller in restaurantul ei, Temps de Cerises. Cum a ajuns in acea librarie va las pe voi sa descoperiti pentru ca altfel nu ati mai avea motiv sa cititi cartea.

Este scrisa din punctul de vedere al celor doi protagonisti, autorul alegand sa prezinte opiniile celor doi prin intermediul unui capitol. Stilul autorului este pe placul meu, avand o usurinta in a te face sa intelegi ce vrea sa spuna si sa te includa si pe tine in poveste.

Dorind sa afle adevarul din spatele cartii citite, decide sa ia legatura cu autorul, iar singurul mod de a-l contacta este prin intermediul editurii care a publicat acea carte. Astfel il cunoaste pe André Chabanais, editorul cartii. Cateva pagini mai tarziu aflam ca de fapt editorul cartii este adevaratul scriitor al Surasul femeilor. Si asa incepe intriga povestii de dragoste intre Aurelié si André sau mai precis dintre Tom si Jerry, pentru ca asa mi s-a parut. Am avut impresia ca personajele s-au fugarit constant, de parca erau la aceeasi poli si se respingeau.

Din ce ati citit mai sus poate aveti impresia ca e ceva rau daca aflati din prima ca André este de fapt autorul cartii pe care el o reprezinta, dar este mai bine asa pentru ca de aici incep toate aventurile sale. Ii este atat de greu sa se ascunda de colegii si de seful editurii unde lucreaza cat si de Aurelié, incat este in stare de orice ca sa scape cu basma curata. Astfel vedem un André foarte agitat care intra in tot felul de peripetii pentru a-si salva pielea dar si pentru a o cunoaste pe Aurelié mai bine, intrucat se indragosteste de aceasta.

Despre Aurelié nu pot sa va spun prea multe pentru ca mi s-a parut un personaj simplu, fara prea multe trasaturi de caracter. Nu am vazut-o ca o femeie puternica, doar ca o fetita abandonata ce tine mortis sa descopere daca ea este sau nu protagonista cartii lui Miller. E genul de persoana care are nevoie de ceva pentru a fi motivata sa-si traiasca viata.

Finalul este previzibil, dar putin cam scurt si fara prea multe detalii. Cred ca mi-ar fi placut sa ne mai povesteasca putin Nicolas Barreau despre noua relatie dintre cei doi.

Am considerat ca puncte tari ale acestei carti povestea dintre cei doi, care este plina de peripetii, stilul autorului care reuseste sa te introduca in poveste foarte usor si minunatele retete pe care mi-as dori sa le incerc (le gasiti la sfarsitul cartii).

Ce nu mi-a placut a fost ca traducatorii nostri au pastrat citatele in franceza (sunt multe persoane care nu cunosc limba franceza si ar fi fost frumos sa se traduca acele pasaje), lipsa de maturitate a lui Aurelié (are 30 ani si se comporta ca o fata de 18 ani) si coperta (nu in totalitate, mi s-a parut ciudat cum poate fi prezentata o frantuzoaica cu slapi si cu 2 cozi prinse cu elastic).

Cartea a fost ecranizata anul trecut, dar din pacate e in limba germana. Poate cine stie, voi gasi o varianta si in engleza. Mai jos veti gasi si filmul.

Citate care mi-au placut

Tristetea este un ogor pe care chiar daca ploua intruna, nu rasare nimic.

Da, da, da, stiam prea bine. Fumatul e un obicei periculos pentru sanatate. Mancatul e periculos. Bautul e periculos. Tot ce e bun in viata e nesanatos sau ingrasa. Prea multa placere e nesanatoasa. In esenta, viata insasi e un act de acrobatie periculos, iar la sfarsit cazi de pe scara culegand cirese sau te calca vreo masina in drum spre brutarie.

Lucrurile nu trebuie cautate atata de departe, ceea ce cauti e chiar langa tine.

Despre iubire, atunci cand se termina.

Iubirea, atunci cand se termina, e intotdeauna sfasietoare. Rareori e marinimoasa. Cel care paraseste are constiinta patata. Cel care e parasit isi linge ranile. A fi parasit doare mai mult decat a te desparti de cineva. Insa, in cele din urma, este ceea ce ai fost intotdeauna. Uneori, ramai cu un cantec, cu o foaie de hartie cu doua inimioare desenate pe ea, amintirea delicata a unei zile de vara.

Cartea poate fi achizitionata de pe diverse site-uri, printre care cel al Editurii All , elefant.ro sau Libris.

Merita 3,5 stelute din 5.